Tom Ford: provokatív „rocksztár” a divatszakmában

2020. Január 21.

Állhatatos lázadó
Tom Ford egy ikon. Ellentmondásos, tehetséges, különc, és amikor azt hiszed, mindent tudsz róla, rájössz, hogy valójában sok mindent még mindig rejtve hagyott…

Kedvenc nyilatkozatom tőle a 2000-es évek elején hangzott el, amivel pontosan összefoglalta a Tom Ford-jelenség erejét „Szeretem a szabadságom, hogy azt mondhatom, b***d meg, amikor a lényegtelen dolgok miatt nem tudok a lényegesre koncentrálni…”

 

 

Ez a határozott identitás már fiatalkorában megmutatkozott. Texas államban született és nevelkedett, azonban semmi iránt nem érdeklődött, ami iránt abban a környezetben ildomos lett volna: sport, fegyverek, lányok. 10 éves korára már tudta, hogy a saját neméhez vonzódik, és meg sem próbálta rejtegetni önmagát.

Remek ízlése volt mind a lakberendezésben, mind a divatban, és ebben az önazonosságban nagy szerepe volt apai nagyanyjának, akinek mind stílusérzéke, mind pedig életmódja magával ragadta. „Nem akart semmit, csak jólérezni magát. Nagyságrendekkel teljesebb, boldogabb életet élt, mint a szüleim.”

Célcsoportja: világlátott, stílusos emberek

Egy ilyen tudatos start után némiképp bizonytalanabb fiatal felnőttkor következett: tanult művészettörténetet, lakberendezést, miközben számos reklámfilmben kapott (fő)szerepet – a készítők odáig voltak a jóképű fiúért. New York, Los Angeles, Párizs, Milánó: 4 divatfőváros, ahol Tom Ford élt és alkotott… Nem aprózta el.

Bár jóval korábban nekilátott a karrierépítésnek, neve akkor íródott be visszavonhatatlanul a divat történelemkönyvébe, amikor a Gucci kreatív igazgatója lett. Előtte, a kilencvenes évek elején épp történelmi mélyponton volt a divatház, és az Euróbában érvényesülni vágyó Ford, bár amerikai „import munkaerőként” kifejezetten kockázatot jelentett, végül egyre több és több feladatot vett át sikerrel.

11 termékvonal és az arculat felelőse lett rövid időn belül, napi 16-18 órákat dolgozott, jegyzettömbje még alváskor is mellette volt, hogy minden ötletet azonnal feljegyezhessen. Emellett pedig konfliktusok sorozatába keveredett a cég egyik elnökével – 1994-re mégis élre tört a divatháznál. Abban a 10 évben, amíg kreatív igazgatóként a Guccit lényegében a hátán vitte, a cég értéke többszörösére nőtt, a legnagyobb sztárok Gucciban kezdtek pózolni a vörös szőnyegen, és sikerült megvenni még a francia YSL-t is.

Kiválása után, ami a divatvilágon belül lényegében háborús helyzettel ért fel, 2005-ben hozta létre saját márkáját, neve pedig garanciát jelentett a sikerre.

A botrány pozitív kisugárzása

Tom Ford a modernkori művészfigura megtestesítője. Nem fél a botrányos kampányoktól, Sophie Dahlt simán meztelenül pózoltatta 2000-ben az YSL Opium népszerűsítéséhez, és hiába tiltották be a reklámot, 20 év után is élénken emlékszünk rá. Később, már saját márkájával pedig ismét felkavarta az állóvizet, amikor Fucking Fabulous-ra, azaz „kib***ott csodálatosra” keresztelte egyik parfümjét.

 

Apropó, parfümök: senki ne gondolja, hogy ebben nem kirívó, különc vagy úttörő Tom Ford. Meggyőződése ugyanis, hogy az illatoknak nincs neme, így többnyire uniszex kreációkat tervez és dob piacra. Bár a világ működését nem írta át, maga számára egyedi helyet teremtett a piacon, immáron saját jogán is.

És, hogy mit mond a sokszor szexistának, vulgárisnak tartott kampányairól? Az állítólag roppant megalomániás, szavaival pedig köztudottan nem kíméletes Ford ezt így fogalmazta meg:

„Egy férfi meztelenségét sosem lehet úgy megmutatni, ahogy egy nőét.” Bár sosem tudni, épp mivel fog előrukkolni, két dolgot biztosan kijelentett: pénz helyett immáron elismerésért dolgozik, és nem fog amerikai elnököt és first lady-t öltöztetni. „Nekik minden embert képviselniük kell, ezeket a ruhákat viszont nem engedheti meg magának mindenki.”

Amihez nyúl…

Ford alkotói vágya egyébként nem merül ki a divat létező minden ágában: 2009-ben és 2016-ban filmeket is készített, amelyeket – bár egyáltalán nem voltak tucattörténetek, – a kritika és a közönség is kitörő lelkesedéssel fogadott.

Debütáló filmje, az „Egy egyedülálló férfi” Colin Firth és Junianne Moore főszereplésével díjakat és számos jelölést is hozott neki, későbbi, Éjszakai ragadozók című alkotását pedig 2016 egyik legjobb filmjének tartják a különféle szakmai elismerések mellett; ebben Jake Gyllenhaal és Amy Adams alakították a fő karaktereket.

Hogy milyen lehet valójában Tom Ford?

Botrányos, erős szexualitást hordozó kampányai és pucéran mászkálós természete ellenére – otthon ugyanis jellemzően nem öltözik fel – 30 éve él ugyanazzal az emberrel, mi több, meggyőződése, hogyha „tiszta szívű társat találsz, akit az igazinak érzel, nem szabad veszni hagyni, veszekedések, nehézségek ide vagy oda…” 2014-ben a boldogító igent is kimondta divatújságíró párjának, Richard Buckley-nak, akivel egy közös gyereket nevelnek. Hogy-hogy nem, divattündérmesébe illő módon 1986-ban egy bemutatón ismerték meg egymást.


Napirendje pont olyan ellentmondásos, mint Ford maga: 4:30-kor kel – ahogy a sikeres emberek általában –, de ő futás, jóga és miegymás helyett gyertyafényben kádfürdőzik egyet. Ezután, mivel ki nem állhatja a meleg innivalókat, két jegeskávéval nyitja a napot.

Bár a lassan hatvanéves, mégis döbbenetesen fiatalos tervező tagadja, hogy plasztikázták volna, azonban a botoxszal jó kapcsolatot ápol, és a sminket sem veti meg. Állítása szerint egyébként egyetlen férfi híresség sem: „A vörös szőnyegen ez természetes, a mindennapokban meg elfogadott Hollywoodban.”

Szemezgess különc illatai közt

Szeretnél hasonló témákról olvasni? Parfüm Éden Magazin

Kérd most!


Újdonságok

betöltés