Csábítunk és élünk
Belégzés, szaglás, szippantás - az emberi orr képes érzékelni a legkülönbözőbb aromákat is. A hatás azonban többet adhat, mint az egyszerű illat érzete.
Egy felnőtt egy nap 26 ezer alkalommal szívja be a levegőt és lélegzi ki. Az orrunkban átlagosan lévő illatanyag-molekulák milliói ellenére az emberek észlelni és megkülönböztetni csak 10 000 különböző illatot képesek a 400 000 illatból, amelyek a Földön léteznek.
Az, hogy bizonyos illatok érzelmeket válthatnak ki - egy olyan tény, amelyet az ókor óta ismerünk. Arisztotelész görög filozófus tudta: "Az ember nem érzékel egy illatot anélkül, hogy örömöt vagy kellemetlenséget ne érezne".
Komfortérzetünk attól is függ, hogy milyen az érzett illat. Hangulatunk és a cselekedeteink is manipulálhatók, vagy akár irányíthatók illatokkal. Gondoljunk csak arra, mit érzünk akkor, hogy ha ínycsiklandozó illat csapja meg orrunkat egy közeli pékségből, vagy amikor a szupermarketet beborítja a frissen sült kenyér illata, vagy elsétálunk egy parfüméria előtt. A kitóduló illatfelhőtől én mindig szerelmes hangulatba kerülök.
A manipulálás eme ereje már külön iparággá nőtte ki magát, amit illat-márkázásnak neveznek.
Mindezen manipulációknak ugyanaz a célja: azonnali impulzus a vásárlások gerjesztésére, melyeket a környező szagok, illatok hiányában a vásárlók nem is vennének figyelembe. Egy amerikai szállodalánc az alma torta illatát árasztja már az előcsarnokban, hogy a vendégek azonnal otthon érezzék magukat. Ők kihasználják azt a tényt, hogy az illatok tipikusan ösztönös választ adnak, és csak ritkán racionálisak.
Minden embernek van saját szagló memóriája. Szaglóérzékünk nem csak befolyásolja vásárlási döntéseinket és emlékeinket. A szerelem is átmegy az orrunkon. "Az illatok irányítója irányította az emberek szívét" – mondja Jean-Baptiste Grenouille , akit „A parfüm: Egy gyilkos története” című filmből ismerhetünk.
Úgy érezzük, hogy amikor egy partner kiválasztására kerül sor, a külső tényezők (külső, magasság, kisugárzás) eldöntik, hogy vonzóvá válik-e valaki vagy sem. Végül azonban az orr irányítja szívünket, ő mondja ki a végső szót. A test illata az immunrendszerünk kifejezését képviseli.
Vannak azonban olyan tényezők, amelyek megváltoztathatják a szaglási preferenciákat: a fogamzásgátló tabletta, de az életkor és a korábbi tapasztalatok is befolyásolják az illatokra adott reakcióinkat.
Hölgyeim! Uraim! Kalandra fel! Válasszunk szemünknek és ízlésünknek megfelelő partnert, ám a végső döntést hagyjuk minden esetben orrunkra.