Csábítunk és élünk

2018. Január 10.

Egy illat lehet nehéz vagy virágos, vagy jelzőkkel leírva például "frissen levágott fű szaga", azonban a kutatók szerint biztos, hogy a szaglóérzékünk, és az, amit észlel, hatalmas befolyást gyakorol a mindennapi életünkre - tudatosan és öntudatlanul is.

 

Belégzés, szaglás, szippantás - az emberi orr képes érzékelni a legkülönbözőbb aromákat is. A hatás azonban többet adhat, mint az egyszerű illat érzete.

Egy felnőtt egy nap 26 ezer alkalommal szívja be a levegőt és lélegzi ki. Az orrunkban átlagosan lévő illatanyag-molekulák milliói ellenére az emberek észlelni és megkülönböztetni csak 10 000 különböző illatot képesek a 400 000 illatból, amelyek a Földön léteznek. 

Az, hogy bizonyos illatok érzelmeket válthatnak ki - egy olyan tény, amelyet az ókor óta ismerünk. Arisztotelész görög filozófus tudta: "Az ember nem érzékel egy illatot anélkül, hogy örömöt vagy kellemetlenséget ne érezne".

Komfortérzetünk attól is függ, hogy milyen az érzett illat. Hangulatunk és a cselekedeteink is manipulálhatók, vagy akár irányíthatók illatokkal. Gondoljunk csak arra, mit érzünk akkor, hogy ha ínycsiklandozó illat csapja meg orrunkat egy közeli pékségből, vagy amikor a szupermarketet beborítja a frissen sült kenyér illata, vagy elsétálunk egy parfüméria előtt. A kitóduló illatfelhőtől én mindig szerelmes hangulatba kerülök. 

 

A manipulálás eme ereje már külön iparággá nőtte ki magát, amit illat-márkázásnak neveznek. 
Mindezen manipulációknak ugyanaz a célja: azonnali impulzus a vásárlások gerjesztésére, melyeket a környező szagok, illatok hiányában a vásárlók nem is vennének figyelembe. Egy amerikai szállodalánc az alma torta illatát árasztja már az előcsarnokban, hogy a vendégek azonnal otthon érezzék magukat. Ők kihasználják azt a tényt, hogy az illatok tipikusan ösztönös választ adnak, és csak ritkán racionálisak.

Minden embernek van saját szagló memóriája. Szaglóérzékünk nem csak befolyásolja vásárlási döntéseinket és emlékeinket. A szerelem is átmegy az orrunkon. "Az illatok irányítója irányította az emberek szívét" – mondja Jean-Baptiste Grenouille , akit „A parfüm: Egy gyilkos története” című filmből ismerhetünk. 

Úgy érezzük, hogy amikor egy partner kiválasztására kerül sor, a külső tényezők (külső, magasság, kisugárzás) eldöntik, hogy vonzóvá válik-e valaki vagy sem. Végül azonban az orr irányítja szívünket, ő mondja ki a végső szót. A test illata az immunrendszerünk kifejezését képviseli. 

Vannak azonban olyan tényezők, amelyek megváltoztathatják a szaglási preferenciákat: a fogamzásgátló tabletta, de az életkor és a korábbi tapasztalatok is befolyásolják az illatokra adott reakcióinkat. 

Hölgyeim! Uraim! Kalandra fel! Válasszunk szemünknek és ízlésünknek megfelelő partnert, ám a végső döntést hagyjuk minden esetben orrunkra.


Szeretnél hasonló témákról olvasni? Parfüm Éden Magazin

Kérd most!

Újdonságok

betöltés