Az illatok ereje
Az illatok ereje
Kétségtelen, hogy az illatok erősen hatnak ránk: a fenti példában a kórházszaggal a rossz érzéseket, a pékségek illatával pedig a kellemeseket idézzük fel. A kórház szagát a betegséggel, a pékségét az éhséggel, jóllakottsággal párosítja az agyad.
Ma már bizonyított, hogy az illatoknak elképesztő erejük van, nagyon könnyen befolyásolnak, hiszen mélyen a tudatodban - gyakran az emlékek, és a tapasztalat szintjén - olyan elemi erővel hatnak rád, ami eddig ismeretlen erővel befolyásol. Talán éppen ezért fejlődik olyan hatalmas sebességgel az illatmarketing, és ezért lehetséges az is, hogy számtalan – dokumentált – példája van annak, hogyan befolyásolnak illatokkal.
Befolyásolás illatokkal
Biztosan éreztél már otthonillatot (jó esetben ez illat, nem szag): ez az, amit akkor érzel, ha bemész egy idegen otthonba, és egyszerre érzed a dohányszagot, a sült húsét, az öblítőét, esetleg (tudatalatt) az ott lakók összes illatát: ebből aztán összeáll az Ő otthonillatuk, ami teljesen más mint a Tiéd.
Hogy ez kellemes, vagy kellemetlen, ez mindaddig nem különösebben fontos, amíg nem akarsz befolyásolni vele: például azért, mert épp kiadni, vagy eladni szeretnéd a lakást (esetleg épp megvenni).
Szakértők szerint 70%-kal nagyobb esélyed van kiadni/eladni az ingatlanodat, ha olyan illatot érez a vásárló otthonillatnak, ami nagy valószínűséggel neki is kellemes: a sült pite illata, a karácsonyi illat, vagy éppen a friss illatok (akár illatosítóból) és drasztikusan megnövelik az eladás esélyét.
Az illatok befolyásoló ereje olyan erős (erről már írtunk), hogy a különböző boltok, boltonként ugyanazt az illatot használják arra, hogy amikor belépsz az üzletbe ne csak „összekapcsold” hogy már érezted, és ettől ellazulj, hanem azért is, hogy lassítsanak, hogy nyugalmat nyújtsanak, hogy vásárlásra ösztönözzenek.
Van, ahol erre kínosan ügyelnek: az egyik nagy kávéáruházláncban tilos a baristáknak, és a pincéreknek parfümöt viselni magunkon, azért, hogy ne azt, hanem a frissen pörkölt kávé illatát érezd. (A klasszikus, fújunk a levegőbe egy kis pékségillatot, hogy a kedves vásárló éhes legyen, és akár csak kettővel több terméket rakjon a kosárba, lassan köztudott).
Persze a trükkkök száma végtelen: egy cabrio sportkocsihoz a tavasz illata dukál, de már van olyan automata, ami csokit árul, és csokiillatot áraszt, így növelve meg 57%-kal a vásárlást, sőt a nőkre a vanília, a pasikra pedig a rózsaillat hat: ezért, ha ruhaboltban vagy, ezt fogod érezni: ettől gyorsabban és többet vásárolsz.
De, mire lehet még használni az illatokat azon túl, hogy eladj velük?
Illatneurológia
John Medina, aki molekuláris biológiával foglalkozik, elvégzett néhány kísérletet, ami alapján azt állítja, hogy az illatokkal meg lehet növelni például a tanulás hatékonyságát, amit azzal bizonyított, hogy egy előadásán egy kiválasztott illatot permetezett a terembe a hallgatókra. Ugyanezt a tananyagot leadta egy másik teremben, de a hallgatók ott nem kaptak illattámogatást. Pár nap múlva mindkét csoporttal megiratta ugyanazt a tesztet.
A teszt előtt az a csoport, aki illatot is kapott, ugyanolyan illatú teremben írt, az „illattalan” csoport pedig „illattalan” teremben.
Te már nem lepődsz meg, szinte tudtad a választ: igen, jelentősen jobb eredményt ért el az a csoport, akik mindkétszer kaptak illattámogatást azoknál mint akik nem.
A kísérletet több más alkalommal is lefolytatta a professzor, és minden alkalommal közel ugyanazokat az eredményeket kapta: bebizonyította, hogy az illatneurológia működik, azaz a tanulást lehet serkenteni illatokkal. A kutatása egyébként éppen Ricgar Meyer professzor kísérleteit igazolta, aki azt próbálta ki a diákokon, hogy mi történik akkor, ha az egyik csoport csak hallja, a másik hallja és látja, a harmadik csak látja az anyagot. Teljesen egyértelmű, hogy az a csoport, aki hallotta és látta, sokkal jobban emlékezett rá, mint aki vagy csak hallotta, vagy csak látta.
Ez azonban csak kettő érzékszervünk: a hallás, és a látás. A szaglást John Medina tette hozzá, így bizonyította be végül azt, hogy létezik az úgynevezett szuperadditiv integráció.
Láss, hallj, érezz: szinte mátrixban vagy
Ma már mindenki ezt teszi: egyszerre több érzékszervedre szeretne hatni, és szinte mindegy, hogy egy moziban, egy próbafülképben, vagy egy bolt közepén is állsz, milliónyi inger ér, ami ellen nehéz lesz harcolni és nekik ellenállni.
Különösen akkor, ha egy pillanatra kívülről tekintesz magadra a szituációra amiben vagy, és azt látod, hogy – mit a mátrixban - egy elképsztő hatáscsatatéren állsz: a marketingesek ezerféleképpen akarnak rád hatni, miközben éppen melletted megy el egy csinos lány, (vagy épp fiú) aki nem csak az outfitjével, a megjelenésével, de az illatával is üzen: hátulról a csirkeszendvics támad, a másik oldalon egy logó, és folytathatnánk.
Így használd ezt a tudást
Most, hogy már pontosan tudod, hogyan hatnak rád az illatok, hogyan hozzák elő, az elméd legrejtettebb zugából is a hozzá kapcsolt érzéseket, gondolatokat, tudást, megismerést, ezt többféleképpen felhasználhatod.
Érdemes például tudatosan kivédened: nagyon nehéz elmenni egy csokiautomata mellett amelyik csokiillatot áraszt magából, de jó hír, hogy ezek az illatok, társítva tanultak, nem kulcsingerek: azaz el tudsz tőlük vonatkoztatni (nem úgy, mint a citrom szó esetében, amikor lehetetlen, mert kulcsinger: meglátod a sárga citromot, egy pillanattal később érzed az ízét a szádban, és azonnal nyelsz).
Ha felismered, hogy a csokiautomata csokiillata befolyásolni akar, ki tudod zárni, és bár nem mondjuk, hogy a következő deriválás zh-d előtt mindenképp szagolgasd valamelyik parfümünket, hogy az agyad összekösse, de érdemes kipróbálod valamilyen trükköt, vagy utánaolvasni az interneten, mert elképzelhető, hogy minden könnyebben megy majd egy egyszerű illat miatt.
Ha pedig másra szeretnél hatni, kattints ide és mutasd meg parfümmel, hogy ki vagy.