Az IFRA: megváltoztatja a parfümödet

2017. Február 25.

Te is észrevetted azt, hogy a kedvenc parfümöd – igen, az amelyiket évek óta használsz – hirtelen, kicsit más illatú lett rajtad? Mintha, valami megváltozott volna: nem pontosan tudod megmondani mi történt, de nem ugyanolyan az illata. Lehet, hogy jól érzed, nem benned van a hiba: az IFRA tehet mindenről.
De mi ez, vagy ki ez, és egyáltalán miért léteznek?


 

Az IFRA: lehetne jó ötlet is

Ha a legnagyobb keresőben rákeresel az IFRA-ra, (és van némi marketing ismereted) nem csak az lesz számodra a megdöbbentő, hogy több, mint 7.500.000 találatot kapsz, hanem a hivatalos weboldalának a kiterjesztése is: ez ugyanis org. Org végződést a civil szervezetek, szerveződések használhatnak, felsőbb szintű domainoknak is nevezzük őket, azaz – elvileg – komoly cégek használhatják csak. (Ez nem jelenti azt, hogy Te nem jegyezheted be a cicakalauz.org-ot, ha cicákat akarsz rendszerezni, csak alaposan megvizsgálják, hogy jogosult vagy-e erre?)

 

Az IFRA: mi ez, és mit tesz?

Az IFRA egy mozaikszó: International Fragrance Association, azaz Nemzetközi Illat Egyesület lenne, ha le kéne fordítani. Van, egy teljesen feleslegesen megírt küldetésük, olyasmikkel telis-tele, minthogy a szervezet azért jött létre, mert a tagok meg akarják érteni a fogyasztói igényeket, szokásokat, és viselkedéseket (azaz Téged). Persze, hogy nagyon komoly szerveztnek tűnjenek, mindenféle olyanokat is leírnak, hogy „a szaglás közvetlen kapcsolatban van az agyad limbikus rendszerével” ezért hat rád, megjegyzed, és emlékeket tudsz társítani illatokhoz, amit egyébként már mindenki elmondott, és leírt. Majd előjönnek a látszólag szuper ötletükkel: az a céljuk, hogy a teljes iparág „káros anyag mentes” legyen, és ehhez (is) kérik a segítségét a tagoknak.  


 

Az IFRA: az illatszabályozók

A „baj” az IFRA-val akkor kezdődik, amikor elolvasod, hogy valami miatt úgy vélik, ők az a szervezet, melynek figyelnie, vizsgálnia, és szabályoznia kell minden parfüm összetevőt, azok „toxicitását” azaz azt, mennyire mérgezőek bizonyos anyagok, vagy mennyire allergének, azaz mekkora, és milyen allergiás hatást váltanak ki: mindenzt olyan komolyan teszik, hogy egészen elmennek addig, hogy a vízenergia, a szélenergia, meg ki tudja még milyen energia felhasználást is szeretnének figyelni, korlátozni, és hatni rá: persze mindezt a hangzatos, fenntarthatóság érdekében. Mindjárt, leírjuk szakszöveg nélkül, mi a gond, pontosan. 


Szereted a focit? Elmondjuk, IFRA nyelven

Az IFRA úgy működik, mint egy nemzet focibajnoksága. Képzeld el a magyar focit (igen, tényleg képzeld el) és fölé egy szervezetet, amelyik azt tesz amit akar. Mondjuk, legyen a tiéd az egyik népszerű klub, a Fradi. (Lehetett volna a Gyirmót is nekünk tényleg mindegy) Van pályád, vannak játékosaid, nézőid, mezek, jegybevétel, merchandising (azaz bevétel az eladott FTC logós cuccokból). Na, meg egy piacod (azaz egy bajnokság) amit meg akarsz nyerni, mert ez a célod. És ott az IFRA, aki ha úri kedve úgy tartja azt mondja Neked, hogy „bocs, de nem érdekel, milyen színű a mezed, légyszíves játssz zöld helyett világoskékben, rózsaszínű keresztcsíkokkal”: ettől persze elvesztesz sok szurkolót, de az nem érdekli az IFRA-t.  Vagy azt, hogy Te nem állíthatsz ki 11 embert a pályára, csak 10-el kezdhetsz. Esetleg azt, hogy most nem mehetnek be a nézőid a stadionba. Neked, mert tagja vagy az IFRA-nak, be kell tartanod a szabályokat, akkor is, ha azok számodra nem jók. Lefordítjuk parfümnyelvre. 


 

A megváltozott illatú parfüm

A kedvenc parfümödet rengeteg lépésből alkották meg: az orr, és az illatkreátorok kitalálták, a dizájnerek üveget terveztek neki, a marketingesek meghirdették, -te megvetted, és ez így egy tökéletes rendszer évtizedek óta. Mivel imádod a parfümödet, semmi okod nincs eltérni, másikat keresni, a cég gyártja, mert veszik az emberek. Aztán jön az IFRA, és azt mondja, hogy a parfüm, amit gyárt a gyártó, és amit Te megveszel, annak az egyik alkotóeleme lehet, hogy „túl nagy környezeti kárral tehető bele, és nem fenntarthatóság fejlődésű”, vagy „egyszer, valakinél allergiát okozott” netán „mintha az az anyag egyik molekulája káros lenne”. Nem tudsz mit tenni a szervezet tagja vagy, elkezded gyártani a parfümöt anélkül az anyag nélkül: kockáztatva azt, hogy megváltozik az illata, és azonnal kevesebbet tudsz eladni. Te, vásárlóként pedig azt fogod érezni, hogy „valami megváltozott”, nem lehet pontosan tudni mi, de mintha nem lenne ugyanolyan. És, ez az a pillanat, amikor az adott parfüm meghal.


Az IFRA belenyúlhat a piacba?

Éppen az a gond, az IFRA-val: az, hogy belenyúlhat a piacba: azzal, hogy olyan irányelvet ad, amivel (például) meg kell változtatni egy illatot. Ha azt gondolod, ez túlzás, akkor álljon itt néhány adat: a parfümpiac évente 3-5%-kal nő, ami azt jelenti, hogy ha tavaly 100, akkor idén 103-105 parfümöt ad el. Maga a piac hatalmas, statisztikák szerint több tízmillió embert tart el: nagyjából annyian dolgoznak a parfüm szegmensben, mint például a halászatban. Az IFRA szent elhatározása, hogy ezt a piacot felügyeli (azt mondtuk, hogy 800 billió dollárnyi a parfümpiac teljes értéke, 2016-ban, épületek, gyárak nélkül?) és ha ezeket a számokat megnézed, azonnal megérted azt, hogy miért elképesztő egy egy döntésüknek a kockázata, és a hatása is. Képzeld el, hogy évtizedek óta használod a Versace Blue Jeans-ét és megváltozik az illata....


Megváltoztot az illat: lecseréled

Vásárlóként, mondhatod azt, hogy nem különösebben érdekel Téged az, hogy megváltozott a kedvenc parfümöd illata, mert biztosan le tudod cserélni: és igazad van, mert mi a fene történik akkor, ha a bergamot mondjuk, tiltólistás lesz? Egyrészt egy a sok alapillat, alapanyag közül, másrészt meg majd kitalálod mi legyen ahelyett az új parfümöd. Csak, éppen, ez olyan mint a pillangó hatás. Biztos ismered, de elmondjuk. 


 

A parfüm pillangó hatás

A pillangó hatás lényege az, hogy (elképzelhető) ha egy pillangó, ha megrebegteti a szárnyát Pekingben, világ másik végén emiatt lesz orkán. A rendszerek annyira hatnak egymásra - és a véletlenyszerű, nem várt folyamatok olyannyira megváltoztathatják a rendszert, hogy akár fel is boríthatják azt. Így van ez a bergamottal. 

Nem az a baj, hogy a kedvenc parfümödből (például az IFRA miatt) ki kell venni, hanem az, hogy amiatt megváltozik az illata, ezért kevesebben fogják venni. A cég, aki gyártja, kisebb bevétellel számolhat, el kell bocsátaniuk embereket, sőt, lehet, hogy tönkre is mennek. Ha kiesik a piacról egy szereplő, más nagyobb teret kap, és megjelennek új parfümök amik esetleg drágábbak, és Te kénytelen vagy nem csak szűkösebb választékból választani, hanem a drágábbat, és a kevésbé finomat megvenni. Pedig, csak egyszer, valahol egy pillangó, megrebegtette a szárnyát.

Nem mondjuk, hogy az IFRA célja ez. Nem állítjuk azt sem, hogy biztosan ez történik, sőt, lehet, hogy éppen ez a szervezet lesz az amelyik felfedez, és szabályoz. Csak azt mondjuk, hogy veszélyes. És, legalább tudod, miért változhatott meg a parfümöd illata. 

Kattints ide a kedvenc női >>    ide a kedvenc férfi illatodért >>


Szeretnél hasonló témákról olvasni? Parfüm Éden Magazin

Kérd most!

Újdonságok

betöltés